Od 2 stycznia 2025 roku rusza nabór wniosków w ramach Obszaru E programu „Aktywny samorząd” finansowanego ze środków PFRON - pomoc w kontynuowaniu rehabilitacji w formie wentylacji domowej. Jeśli złożysz wniosek w styczniu, to możesz uzyskać dodatek za 6 minionych miesięcy – od lipca do grudnia 2024 roku.
W programie obowiązuje okres kwalifikowalny na refundację poniesionych kosztów – 180 dni przed złożeniem wniosku. Wypłaty dodatku na wnioski złożone w 2025 roku rozpoczną się jednak nie wcześniej niż w drugim kwartale roku.
Kto jest adresatem pomocy?
Osoby ze stopniem niepełnosprawności lub z orzeczeniem o niepełnosprawności (do 16 roku życia), które korzystają z koncentratora tlenu lub respiratora w ramach świadczenia udzielanego przez ośrodek domowego leczenia tlenem lub ośrodek wentylacji domowej,
tj. pod opieką zespołu długoterminowej opieki domowej dla pacjentów wentylowanych mechanicznie lub pod opieką poradni/ośrodka/zespołu domowego leczenia tlenem.
Jaki jest przedmiot pomocy?
Jest to dodatek na pokrycie kosztów opłaty za energię elektryczną w formie refundacji kosztów energii elektrycznej, związanych ze zwiększonym jej zużyciem w związku ze stałym, intensywnym korzystaniem z koncentratora tlenu lub respiratora.
Jaka jest wysokość pomocy?
Wysokość pomocy to 100 zł miesięcznie. Możemy zrefundować koszty poniesione od dnia 1 lipca 2024 roku. Okres objęty refundacją kosztów opłaty za energię elektryczną nie może być dłuższy niż 6 miesięcy (600 zł) i krótszy niż 3 miesiące (300 zł).
Przykładowo:
Jeśli złożysz wniosek w styczniu 2025 roku to dodatek może obejmować miesiące od lipca do grudnia 2024 roku (6 miesięcy – 600 zł),
Jeśli wniosek złożysz w marcu 2025 roku, to może on obejmować dodatek za miesiące: wrzesień – luty (6 miesięcy – 600 zł).
Gdzie złożyć wniosek?
W Systemie Obsługi Wsparcia finansowanego ze środków PFRON (SOW): https://sow.pfron.org.pl/
W systemie SOW znajdziesz różne formy pomocy przy wypełnieniu wniosku: pomoc kontekstową, bezpłatną infolinię, mobilnego asystenta, możliwość wykorzystania wprowadzonych danych w przyszłości – w trakcie aplikowania o kolejne wsparcie itd.
W przypadku pytań dotyczących korzystania z systemu SOW, zapraszamy do kontaktu telefonicznego i mailowego:
bezpłatna infolinia dostępna w dni robocze w godzinach 9.00 - 17.00 numer 800 889 777 lub sow@pfron.org.pl
Dla osób wykluczonych cyfrowo istnieje możliwość składania wniosków w formie papierowej. Jeżeli jesteś mieszkańcem powiatu słupskiego to wniosek o dofinansowanie składasz w Powiatowym Centrum Pomocy Rodzinie w Słupsku ul. Sienkiewicza 20, I piętro, pokój nr 4. Dodatkowe informacje można otrzymać pod numerem telefonu (59) 848-10-98 lub 723 190 220.
Wnioski o przyznanie dodatku w Obszarze E można składać w okresie od dnia 2 stycznia do dnia 31 grudnia 2025 roku.